Startsida Projekt Saabmodeller Bildgalleri Händelser Broschyrer/artiklar Länkar Gästbok
>> Sonett #123 Sonett #550 Sonett #950

Saab Sonett II  #123


Bilen var utannonserad på Sonettklubbens hemsida samt på Blocket. Säljaren var en svensk som bor i Thousand Oaks, norr om Los Angeles i Kalifornien. Köpte bilen tillsammans med min son Fredrik i mars 2008.

15 Januari 2014 Bilen i ett nytt garage


Upp

Har byggt och flyttat till ett nytt hus med nytt garage. Renoveringen har stått stilla i ett drygt år men nu tänkte jag dra igång igen.

20 November 2012 Renovering av motor


Upp

Motorn är nu ihopplockad med nya delar rakt igenom. Känns bra!

22 Augusti 2012 Nytillverkning av oljetank, montering stolsskenor mm.


Upp

Oljetanken saknades när vi köpte bilen. Det är en del som är unik just för 2-takts Sonetten. Jag måttade tanken på Saabmuseets bil och gjorde en CAD-ritning efter det. Åkte sen med ritningen till en lokal plåtverkstad och fick den tillverkad, han tog 500kr för besväret. Påfyllningen tog vi från en skrotad oljetank från en Saab Sport.
Vi har också monterat nya stolsskenor samt återmonterat handbromsfästet.

21 April 2011 Byte av bagagerumsgolv mm.


Upp

Ett tag sen det var en uppdatering men nu har vi bytt bagagerumsgolvet. Vi köpte ett nytt 96:a golv från Saabklubben som vi kapade så att det passar Sonetten. Vidare så har vi bockat yttertrösklarna så att de ska passa golvet. 2-takts Sonetten har en fals mellan tröskel och golv vilket de senare Sonetterna saknar. Motorn till vindrutetorkarna fick också en uppfräschning.

10 Januari 2011 Renovering av styrväxel


Upp

Nu var det ett tag sen senaste uppdateringen men vi har rullat igång igen så smått med renoveringen. Styrväxel behövde verkligen en uppfräschning. Nya damasker givetvis och sen målade vi den med "Aseagrön" motorfärg.

29 April 2010 Svetsning av golv och trösklar


Upp

När man kapar bort trösklarna så är det inte mycket som håller ihop bilen. Det är framförallt innertrösklarna som är dåliga. Yttertrösklarna som normalt brukar vara riktigt dåliga är faktiskt ganska ok i det här fallet men nu har vi ju nya så vi byter dom ändå. Det känns också riktigt bra att ha ett helt golv att svetsa dit och slippa "lappa" ihop det med ekonomiplåtar. Innan vi svetsar yttertrösklarna så byter vi också delar av de svängda hjulhusplåtarna.

22 Februari 2010 Nya plåtar


Upp

De flesta plåtarna kapar man ju till vartefter men en del har vi låtit en plåtverkstad tillverka. Det är i första hand såna delar som kräver kantbockningsverktyg. Jag har gjort CAD-ritningar på en del av plåtarna som ex. tvärbalken i golvet och stolsbalkarna. Sen har dom tillverkat efter ritningarna. När det gäller hjulhusplåtarna på bilden så hade Sonettklubben bara vänster sida så där har vi spegelvänt den och tillverkat höger plåt.

24 Januari 2010 Motorrenovering och svetsning


Upp

Motorn har vi haft på omborrning och nya sportkolvar har vi också fått tag på. När ändå blocket var rent så passade vi på att måla det. Nu väntar vi bara på en nyrenoverad vevaxel så kan vi plocka ihop motorn också.
Bilen har ju varit krockad fram någon gång så vi kapade bort plåten längst fram, riktade upp bilen och tillverkade sen en ny plåt med "ventilationsgälar". Resultatet blev riktigt bra.

22 November 2009 Samla delar


Upp

Nu var det länge sen förra uppdateringen. Det har väl inte hänt så mycket med själva bilen under sommaren men vi har samlat på oss ganska mycket delar. Har väl en tanke att alla delar ska finnas innan vi börjar att sätta ihop bilen. Vi har fått tag på nya Pirelli Cinturatodäck, dvs. samma som satt på bilen då den levererades. Vi har också skaffat 4,5" Sonettfälgar vilket egentligen är fel. Tvåtaktssonetten hade 4" fälgar men 4,5" är ju mycket snyggare. Återigen så kommer pingisbordet till användning, se renoveringen av #550 och #950. Perfekt yta att lägga upp prylar på.

22 Mars 2009 Elförzinkning av delar


Upp

Lämnade i alla bultar, brickor, muttrar samt en mängd andra delar på elförzinkning, totalt var det 14kg delar. Resultatet är imponerande då man lämnar in rostiga och skitiga delar som sen blir som nya. Skruvar och muttrar i tumstorlek är ju inte så billigt heller. Totalt så kostade det här 800kr för alla delar.

15 Mars 2009 Pulverlackering av delar


Upp

Fick tillbaka alla delar som varit på pulverlackering. Dom hade till och med paketerat allt i skumgummi så det blev rena julafton att öppna alla paket. Finishen blev otroligt fin på delarna. En miss dock, bromstrummorna blev lackade även inuti.

27 Februari 2009 Blästring och svetsning


Upp

Bilen var lite sned på höger sida fram, förmodligen krockad någon gång. Nu har vi rätat ut det mesta så det börjar se bra ut. Vi ska byta hela golvet och vi hade tur och fick tag på ett helt golv gjort för Sonetten. Innan vi byter golvet så har vi svetsat dit förstärkningar så att bilen behåller formen. Vi har lämnat in alla delar som ska blästras också, det var över 70 delar.

10 Januari 2009 Hämta svetsjigg


Upp

Vi åkte till Linköping och hämtade en svetsjigg som Sonettklubben lånar ut till den som ska göra svetsjobb på sin Sonett. Det var en bastant klump som krävde fyra man för att lasta på släpet. Man skruvar fast bilen i länkarminfästningarna fram och bak för att behålla formen på bilen när man kapar och svetsar.

3 Januari 2009 Bilen in i garaget


Upp

Nu har vi fått plats i garaget så att vi kan börja jobba med bilen på allvar. Ska börja med att se hur mycket som behöver svetsas. Känns som man flyttat några år tillbaka i tiden till när vi renoverade dom andra Sonetterna.

3 November 2008 Garagebygge


Upp

Lite "off topic", arbetet med #123 står stilla just nu men inte så länge till. Nu är nya garaget klart invändigt så vi har kört in bilarna. Snart kan vi dra igång med bilbyggandet igen.

29 Juli 2008 Start av renovering


Upp

Nu när det blev bra väder och man kunde stå ute i solen så passade vi på att plocka ner bilen. Den här gången så kändes det ganska lätt, det mesta är ju likt Sonett V4. Största skillnaden förutom motorn är elsystemet. I det här fallet så är dessutom alla kablar avhuggna då man plockade ur instrumentpanelen, det blir en liten utmaning när det är dags. Rost finns det också, inte så mycket bak i bagageutrymmet men däremot i skarven mellan golv och hjulhus samt i trösklarna förstås. Bakom bakljusen samt på "Du Pond" skylten så kan man se att originalfärgen är "Silver grey".  Lite kuriosa, ett Pirelli Cinturato däck som bilen var utrustad med från början sitter kvar på bilen.

18 Juni 2008 Hämtning av bilen


Upp

Nu var det äntligen dags. Efter mer än 2 månader ute på havet var det dags att öppna 40 fots containern hemma hos Hasse Hudson i Hallstavik. Sonetten hade sällskap av en Cheva pickup och en Buick 53:a. Man hade byggt en träställning ovanpå Chevan där man ställt Sonetten och gjort en brant ramp från den. Jag satte mig i bilen för att bromsa nerfarten men bromspedalen gick i botten och handbromsen fungerade inte heller så jag kunde bara styra medans dom andra höll emot. Lossningen gick i alla fall bra och vi rullade hem till Tyresö utan problem.

16 Mars 2008 Inköp av bilen


Upp

Svårt att bedöma skicket, det finns en hel del rost men det verkar inte vara alltför farligt. Bilen saknar instrumentpanel men säljaren tyckte det var synd att inte den fanns till bilen så han ropade in en på E-bay. När han får den så stoppas bilen i en container och skeppas till Stockholm. Just nu är det bara att vänta på bilen, har vi tur så kommer den i maj.

Maila: saabsidan@saabsidan.nu

© Tomas Rosendahl