![]() |
Startsida Projekt Saabmodeller Bildgalleri Händelser Broschyrer/artiklar Länkar Gästbok |
>> Sonett #123 Sonett #550 Sonett #950 |
| |||||
|
Saab Sonett V4 #550 |
|
|||
|
|||||
Den här bilen är en påbörjad renovering av tidigare ägare. All rost var lagad och jag köpte den i delar i Juli 2004. Det föll sig så att renoveringen av Fredriks Saab Sonett # 950 var lika långt gången så vi kunde därför fortsätta att renovera bilarna parallellt. Bilen såldes i maj 2013. |
|||||
| |||||
2 November 2007 Hösttur med Sonetten | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() | |||
Passade på att ta en tur innan snön kommer. Säsongen börjar lida mot sitt slut och ser man tillbaka så har det blivit ca. 400mil körning den här sommaren. Jag har hunnit med att besöka ett antal träffar. Bilen har fungerat bra men det finns en del saker som ska fixas till under vintern. | |||||
| |||||
11 Maj 2007 Bilen besiktigad hos bilprovningen och MHRF | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() | |||
Äntligen dags för besiktning. Det är väl det här ögonblicket som man har väntat på. Var faktiskt lite nervös innan men besiktningen gick bra och det blev ett rent protokoll. Kul med uppmärksamheten från folk på bilprovning som bilen ger. Chansade sen och ringde Saabklubbens MHRF-besiktningsman och han kunde besiktiga den direkt så jag fick det också avklarat. | |||||
| |||||
6 Maj 2007 MHRF bilder | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() | |||
![]() |
![]() |
![]() | |||
Ska MHRF besiktiga bilen och tog bilder som ska bifogas ansökan. | |||||
| |||||
15 April 2007 Rutorna monterade | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() | |||
Nu är rutorna på plats och man kan spola av bilen. Det mesta är klart, bara lite inredningsjobb kvar. Har varit ute och provkört en del också och det mesta fungerar bra men värmekranen läckte så jag beställde en ny från Saabklubben. Kopplade förbi kranen när jag provkörde så det blev full värme, inte så skönt. Jag har ordnat en MHRF korttidsförsäkring och beställt tid också för besiktning. | |||||
| |||||
27 Mars 2007 Reservhjul och typskyltar | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() | |||
Jag satte in ett lite större batteri, placerat i en plastlåda, i
bagageutrymmet. Jag tänkte aldrig på att det blev för lite plats kvar
för reservhjulet. Tog då ett reservdäck med lägre profil från en Saab
900. Ser ganska tufft ut med lågprofildäck. Däck nr. 2 är till #950.
| |||||
| |||||
28 Februari 2007 Inredningsarbetet klart | |||||
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() | |||
Äntligen är inredningen på plats. Visserligen så har man provat att mattor, stolar etc. passar förut men nu kan det vara kvar i bilen. Det som är kvar nu är fram och bakrutan. | |||||
| |||||
8 Januari 2007 Inredningsarbete | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() | |||
Nu har jag börjat med inredningsarbetet. Det är inte lätt att få det snyggt, det är mycket som måste skäras till trots att man använt den gamla inredningen som mall. | |||||
| |||||
25 September 2006 Strålkastare och främre stötfångare monterade | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() | |||
Nu är huven på plats, ljuspottorna och stötfångare monterade. När vi var på den internationella träffen i Ljungbyhed så hade jag tur att träffa en kille från Danmark. Det visade sig att han hade ett par gummibumprar liggande som jag senare fick av honom. | |||||
| |||||
13 September 2006 Film från första provkörningen | |||||
| |||||
![]() |
Film från första turen | ||||
Äntligen så var det dags för första provturen. Motorn låter bra så här långt. Nu är det dags för dörrsidor och inredning. | |||||
| |||||
30 Juli 2006 Motorn tillbaka i bilen | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Nu är motorn på plats. I Sonett V4 är man tvungen att montera motor och växellåda tillsammans, det är mindre utrymme i motorrummet jämfört med Saab 95/96. | |||||
| |||||
14 Juli 2006 Bilen hemma igen från lack | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Nu är bilen tillbaka från lackverkstan. Är helnöjd med resultatet. Nu börjar det roliga arbetet med att montera lysen, emblem mm. | |||||
| |||||
30 Maj 2006 I lackverkstan | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Nu är bilen grundlackad och den ser betydligt bättre ut nu med en enhetlig färg. Chassiplåten runt backljusen kommer också att få karosskulören. | |||||
| |||||
10 Maj 2006 Klar för lack | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Nu är det dags att skicka bilen på lack. Vi hyrde en biltrailer för transporten till lackverkstan. Här ser man också hur liten Sonetten är, det finns gott om utrymme kvar bakom bilen | |||||
| |||||
22 April 2006 Renovering av dörrar | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Det är ganska mycket jobb med en dörr. Som tur var så var det bara skitigt och lite ytrost på dörrarna. Vi skickade dom på blästring och grundlack. Det finns inget krockskydd i dörrarna, det kom på senare årsmodeller av Saab Sonett III. Vi svetsade en profilbalk i dörren för att få lite bättre skydd. Vi lackad dom sen med 2K lack. | |||||
| |||||
16 Januari 2006 Montering av kaross | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Provmonterade karossen för att se om allt passade. Plötsligt så såg det ut som en bil. Var bara tvungen sen att montera nummerskylten fram. Lyckades med att övertyga Vägverket att små skyltar passar bättre på Sonett V4. | |||||
| |||||
8 Januari 2006 Arbete med karossen | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Nu är det dags att fixa karossen. Från början så var bilen lackad i kulören "Charmonix white" vilket man kan se bla. bakom gummiklossarna på bakstammen. Den är sedan omlackad i Saabkulören "Midnattsblå". Har inte bestämt än vilken kulör som jag ska ha. Efter att ha hört sig för med olika Sonettrenoverare så bestämde vi oss för att lacka den monterad på bilen. Här är innertaket bortrensat. Det brukar ju normalt hänga ner men det här satt fast ganska bra. | |||||
| |||||
4 December 2005 Ny 1815 motor | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Mitt under renoveringen av 1700 motorn så dök den här motorn upp
istället på annons. En 1815 motor som redan var helrenoverad. Jag gick
igenom motorn för att kolla skicket. Det var bara att konstatera att det
mesta var nytt!
| |||||
| |||||
26 Oktober 2005 Mattor och inredning | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Mattorna skar vi ut själva efter dom gamla och lämnade sedan in dom för att få kanterna sydda. Provar inredning också för att se om den passar. Vissa delar har karosseripapp på baksidan för att bli stadigare. | |||||
| |||||
2 Oktober 2005 Renovering av V4-motor | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Nu har det blivit dags för att renovera motorn. Vi har tänkt oss att sätta in en 1700-vev och en 7,3-kam. Det här kommer att bli en reservmotor då jag senare kom över en 1815 där allt redan var renoverat. | |||||
| |||||
25 September 2005 Mattor och säten | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Den gamla inredningen till #550 var hel men skitig. Efter rengöring så blev den riktigt fin. Vi kommer att använda den i #950 och även som mall till en ny inredning i #550. Monterade även in stolsskenorna och provade stolarna. | |||||
| |||||
25 Augusti 2005 Instrumentpanel och ratt | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Ratten renoverad och monterad. Elsystemet är draget men inte ihopkopplat. Det är rätt mycket som ska kopplas ihop under panelen. På mittenbilden så ser man en lucka som är till för att nå instrumenten och för lampbyte mm. | |||||
| |||||
1 Augusti 2005 Ratt, värme och fläkt | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Skönt att kunna montera prylar innan motorn är på plats. | |||||
| |||||
1 Augusti 2005 Renovering av vindrutetorkarmotor | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Torkarmotorn fungerade men såg inget vidare ut innan renoveringen. Blev bra när den var klar. | |||||
| |||||
11 Juni 2005 Bensintank monterad | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Nu är tanken på plats. Det går inte åt mycket slang till tanken till Sonett V4:an. Två stycken 10cm bitar. Köpte oljebeständig slang från Lundgrens i Tyresö. Bensingivaren var trasig. Fick tag på ett par felfria till Saab 96. Problemet är att på Sonettens mätare sitter mätkåpan längre ner och även flottörstången är längre. Fick slakta 96 mätaren och bygga om dom så det passade. Längst ner i bild ser man mätaren från #950 som var helt annorlunda. | |||||
| |||||
26 Maj 2005 Utanför garaget | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Vi tog ut bilarna för att med tryckluft blåsa ut allt skit som samlats och passade på att ta lite bilder samtidigt. | |||||
| |||||
23 April 2005 #550 på hjul | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Nu står bilen på hjul. Det känns lite som att sjösätta båten. | |||||
| |||||
23 Februari 2005 Nya däck och fälgar | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
4,5tums Sonettfälgar. Vi lämnade in fälgarna för renovering. Kostnad ca. 600:- / fälg. Fälgarna är riktade, blästrade, grundlackade, pulverlackade och klarlackade. Skillnaden blir ganska stor. Vi köpte Firestone F560 R15 82T från Molway i Landskrona. 500:- / däck inklusive frakt direkt till garaget. | |||||
| |||||
25 Januari 2005 Främre hjulupphängningar och fjädrar | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Hjulupphängningen fram är nu klar. | |||||
| |||||
8 Januari 2005 Det roliga börjar | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Så här blev det när vi elförzinkade bultar och övriga detaljer. Vi lämnade in det rostigt och skitigt och fick tillbaka det i nyskick. Det kostade ca. 250kr / bil. Standardbultar, muttrar och brickor är ju UNC och UNF gängor. Det köpte vi nytt hos lokala järnhandlaren, kostade ca. 350kr / bil. Här har vi också börjat att sätta ihop framvagnen. Pulverlackade bärarmar och detaljer med nya spindelleder. Känns bra att montera. | |||||
| |||||
2 December 2004 Lackade delar | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Hämtade idag nästan 100 delar, till båda bilarna, som varit på pulverlack. Det blev verkligen bra. Otroligt fin yta. | |||||
| |||||
15 November 2004 Sortera delar | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Bilen är ju köpt i delar så det är lite svårt att veta vad man har och vad som fattas. Det var mycket nya delar som följde med. | |||||
| |||||
6 Oktober 2004 Lagring av Sonetter | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Travade bilarna tillfälligt på varandra då vi behövde utrymme i garaget till annat. | |||||
| |||||
3 Oktober 2004 Underredsbehandling | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Båda bilarna underredsbehandade. Vi har bestämt att underredsbehandla bilarna pga. att vi vill kunna "använda" dom även om det dyker upp en grusväg och för att minska ljudnivån i bilen. | |||||
| |||||
14 September 2004 Lack av chassi | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Vi byggde ett tält inne i garaget där vi lackade båda Sonetterna. Fungerade ganska bra men ventilationen och belysningen kunde ha varit bättre. När man hade sprutat ett tag så blev det svårt att se vad man gjorde. Det är otroligt många skrymslen och håligheter som är svåra att komma åt att lacka. | |||||
| |||||
14 Juli 2004 Bilen hemma i garaget | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Bilen hemma i vårat garage, här tillsammans med #950. Nu är det snart dags att lacka chassit på båda bilarna. | |||||
| |||||
03 Juli 2004 Inköp av bil | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Här är bilen på första sidan i Sonettklubbens medlemstidning. Den står i garaget hos förra ägaren. Det var mycket svetsjobb nerlagt på chassit. Golv och trösklar är nya. Chassit är grundmålat. Det går att lasta en nerplockad Sonett i ett möbelsläp men det är inte att rekommendera. Hur som helst så gick transporten till Tyresö bra. Vid hemkomsten så ställde vi upp bilen tillfälligt i ett lånat garage. | |||||
| |||||
Maila: saabsidan(a)saabsidan.nu |
© Tomas Rosendahl |