![]() |
Startsida Projekt Saabmodeller Bildgalleri Händelser Broschyrer/artiklar Länkar Gästbok |
>> Sonett #123 Sonett #550 Sonett #950 |
| |||||
Saab Sonett V4 #950 |
|||||
|
|||||
Importerad till Sverige från Lancaster i Kalifornien 2000. Fredrik köpte bilen i oktober 2003. Bilen såldes i juni 2013. |
|||||
| |||||
8 Maj 2008 Registreringsbesiktning och kontrollbesiktning | |||||
![]() |
![]() |
![]() | |||
Nu är bilen både registreringsbesiktigad och kontrollbesiktigad. Bilen gick igenom utan någon anmärkning!! Det var inte helt utan problem. Jag följde med Fredrik i följebil och det var nog tur. Det blev ånglås i bensinpumpen när Fredrik låg i köerna till bilprovningen. Vi bogserade bilen in på bilprovningen precis i tid. Sen när den kallnat så fungerade den ok under besiktningen. | |||||
| |||||
29 April 2008 Klar för provkörning | |||||
![]() |
![]() |
![]() | |||
Vi har povkört och allt verkar fungera som det ska. Nu börjar det dra ihop sig till besiktning. | |||||
| |||||
20 Maj 2007 Inredningsarbete | |||||
![]() |
![]() |
![]() | |||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Vi började långhelgen med att hämta en ny bakruta på Sonettklubbens lager i Fagersta. Vi har tillverkat en list till framrutan. Huven är monterad. Och all inredning förutom klädseln över sidorutorna är monterad. Nu är det i stort sett bara rutorna kvar. | |||||
| |||||
13 Maj 2007 Film från första provkörningen | |||||
| |||||
![]() |
Film från första turen | ||||
Spännande med första turen. Fredrik testade första svängen utan förarstolen i, inte helt lätt att köra då. | |||||
| |||||
6 Maj 2007 Motorn startad | |||||
![]() |
![]() |
![]() | |||
Vi startade motorn idag. Så fort den fick bensin så startade den och lät riktigt bra. Lite strul med Webern bara, den ville inte vara med när man gasade på lite. Vi får kolla vidare på det. | |||||
| |||||
1 Maj 2007 Tillverkning av nytt expansionskärl | |||||
![]() |
![]() |
![]() | |||
Det gamla expansionskärlet var upprostat och nya finns ju knappast att köpa så Fredrik byggde ett nytt. Det blev riktigt bra. | |||||
| |||||
24 April 2007 Arbete med huv och inredning | |||||
![]() |
![]() |
![]() | |||
Nu är alla prylar monterade på huven. Det gick mycket lättare, jämfört med #550, att plocka på allt när huven var lös på golvet. | |||||
| |||||
27 Februari 2007 Motorn på plats i bilen | |||||
![]() |
![]() |
![]() | |||
Nu är motorn på plats, ska bli spännande och se hur den går. Motorn är en 1700 med 7,3 kam, Weber 32/36 DGV och portade utblås. | |||||
17 Februari 2007 Montering av oljekylare | |||||
![]() |
![]() |
![]() | |||
Vi drog kopparrör till oljekylaren för att det tog minst plats och för att det tål värmen förbi grenröret. I varje ände drog vi slang för att få en rörlig anslutning som klarar vibrationerna. | |||||
22 December 2006 Färdiglackad | |||||
![]() |
![]() |
![]() | |||
Bilen klar på lackverkstan lagom till jul. Den blev jättebra. | |||||
22 November 2006 Färdig för lack | |||||
![]() |
![]() |
![]() | |||
Det tar tid att laga krackeleringar. Tanken är att få karossen så pass jämn så man slipper sprutspackla bilen. Nu är den i alla fall klar för att köras till lackverkstan. | |||||
16 Oktober 2006 Slipning av kaross | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() | |||
Nu börjar det bli dags att lacka bilen. Det är ganska mycket att slipa och laga. | |||||
| |||||
6 Juni 2006 Renoveringen av V4:an fortsätter | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
1700cc motor
| |||||
| |||||
31 Mars 2006 Renovering av dörrar | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Dörrarna var skitiga men rostfria. Vi bestämde oss för att lämna in dörramarna på blästring och grundlack. | |||||
| |||||
5 Mars 2006 Karossen monterad | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Provmontering av karossen. Vi har bestämt oss för att lacka karossen på plats på bilen. | |||||
| |||||
2 Oktober 2005 Renoveringen av V4:an | |||||
|
![]() |
![]() |
![]() |
||
Här är motorn nerplockad och rengjord. | |||||
| |||||
5 September 2005 Elsystem och styrning | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Delar av elsystemet fick bytas ut mot ny kabel och slang. Ratten är nu på plats, nyrenoverad och fin. Snart dags att lyfta dit instrumentpanelen. Elschema hittade vi på internet och stämde ganska bra. Kablarna är bra numrerade. | |||||
| |||||
1 Augusti 2005 Renovering av styrning och växellåda | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Här är rattstången innan blästring och lack. Dom här delarna är
lackade i garaget.
| |||||
| |||||
26 Maj 2005 Bilarna ute | |||||
|
![]() |
![]() |
![]() |
||
Vi tog ut bilarna för att med tryckluft blåsa ut allt skit som samlats och passade på att ta lite bilder samtidigt. | |||||
| |||||
22 Maj 2005 Bilen på hjul | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Nu står bilen på hjul. Nya däck och renoverade Sonett 4,5" fälgar. | |||||
| |||||
18 Januari 2005 Bakaxeln monterad | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Här är dom lackade delarna till hjulupphängningarna på plats. Känns bra att montera fräscha grejor. | |||||
| |||||
2 December 2004 Lackade delar | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Hämtade nästan 100 delar, till båda bilarna, som varit på pulverlack idag. Det blev verkligen bra. Otroligt fin yta. | |||||
| |||||
3 Oktober 2004 Bilen underredsbehandlad | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Båda bilarna underredsbehandade. Vi har bestämt att underredsbehandla bilarna pga. att vi vill kunna "använda" dom även om det dyker upp en grusväg och för att minska ljudnivån i bilen. | |||||
| |||||
28 Augusti 2004 Chassit lackat | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Vi byggde en sprutbox i garaget av byggplast. Chassit målades med 2k chassifärg, Akzo Nobel antracitgrå kulör RAL 7016. | |||||
| |||||
18 April 2004 Byte av trösklar | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
De gamla tröskellådorna är upprostade innifrån och ser ut som tesilar efter blästringen. Vi lät en plåtfirman göra nya tröskellådor med dom gamla som mall. Dom ville ha 300:- för jobbet. När man har skurit bort dom gamla trösklarna så kan man blästra innuti. | |||||
| |||||
15 Februari 2004 Ny batteribox | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Batterilådan var dåligt lagad så den har vi rivit bort här för att svetsa dit en ny. På en del ställen så hade vi inte sett att det fanns karosserikitt kvar bakom skiten. Blästringen tar inte bort kittet och kittet är lagt direkt på plåten med den följden att det blir rostangrepp. Här är kittet borttaget och till höger är skarven grundad på nytt. | |||||
| |||||
22 Januari 2004 Renovering av instrumentpanel | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Instrumentpanelen såg inte mycket ut för världen men den blev
riktigt bra efter ett par timmars jobb.
| |||||
| |||||
9 Januari 2004 Sandblästrad och grundlackad | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Chassit tillbaka i garaget igen. Vilken skillnad, blästrad och grundad med 2K primer. Bilden ljuger lite, färgen är inte grön | |||||
| |||||
5 Januari 2004 Bilen till blästring | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
På väg till blästring.
| |||||
| |||||
4 Januari 2004 Renovering dörrar | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Medan chassit var på blästring så plockade vi lite med dom övriga delarna. | |||||
| |||||
29 December 2003 Klar för sandblästring | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Nu är bilen helt nerplockad och klar för sanblästring. | |||||
| |||||
25 December 2003 Karossen borta | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Nu är karossen av. Ser ut som en roadster.
| |||||
| |||||
13 December 2003 Renoveringen börjar | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Nu är äntligen garaget klart efter utbyggnad och bilen är inrullad.
| |||||
| |||||
12 Oktober 2003 Inköp av bil | |||||
| |||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
Här har vi lastat bilen. Den har stått på en loge i tre år. Innertak saknas, motorn havererad, klädsel stolar slut men chassit och instrumentpanelen är ok. | |||||
| |||||
Maila: saabsidan(a)saabsidan.nu |
© Tomas Rosendahl |