Startsida Projekt Saabmodeller Bildgalleri Händelser Broschyrer/artiklar Länkar Gästbok
>> Sonett #123 Sonett #550 Sonett #950

 

Saab Sonett V4 #950


Importerad till Sverige från Lancaster i Kalifornien 2000. Fredrik köpte bilen i oktober 2003. Bilen såldes i juni 2013.

8 Maj 2008 Registreringsbesiktning och kontrollbesiktning


Upp

Nu är bilen både registreringsbesiktigad och kontrollbesiktigad. Bilen gick igenom utan någon anmärkning!! Det var inte helt utan problem. Jag följde med Fredrik i följebil och det var nog tur. Det blev ånglås i bensinpumpen när Fredrik låg i köerna till bilprovningen. Vi bogserade bilen in på bilprovningen precis i tid. Sen när den kallnat så fungerade den ok under besiktningen.

29 April 2008 Klar för provkörning


Upp

Vi har povkört och allt verkar fungera som det ska. Nu börjar det dra ihop sig till besiktning.

20 Maj 2007 Inredningsarbete


Upp

Vi började långhelgen med att hämta en ny bakruta på Sonettklubbens lager i Fagersta. Vi har tillverkat en list till framrutan. Huven är monterad. Och all inredning förutom klädseln över sidorutorna är monterad. Nu är det i stort sett bara rutorna kvar.

13 Maj 2007 Film från första provkörningen


Film från första turen

Upp

Spännande med första turen. Fredrik testade första svängen utan förarstolen i, inte helt lätt att köra då.

6 Maj 2007 Motorn startad


Upp

Vi startade motorn idag. Så fort den fick bensin så startade den och lät riktigt bra. Lite strul med Webern bara, den ville inte vara med när man gasade på lite. Vi får kolla vidare på det.

1 Maj 2007 Tillverkning av nytt expansionskärl


Upp

Det gamla expansionskärlet var upprostat och nya finns ju knappast att köpa så Fredrik byggde ett nytt. Det blev riktigt bra.

24 April 2007 Arbete med huv och inredning


Upp

Nu är alla prylar monterade på huven. Det gick mycket lättare, jämfört med #550, att plocka på allt när huven var lös på golvet.

27 Februari 2007 Motorn på plats i bilen


Upp

Nu är motorn på plats, ska bli spännande och se hur den går. Motorn är en 1700 med 7,3 kam, Weber 32/36 DGV och portade utblås.

17 Februari 2007 Montering av oljekylare


Upp

Vi drog kopparrör till oljekylaren för att det tog minst plats och för att det tål värmen förbi grenröret. I varje ände drog vi slang för att få en rörlig anslutning som klarar vibrationerna.

22 December 2006 Färdiglackad


Upp

Bilen klar på lackverkstan lagom till jul. Den blev jättebra.

22 November 2006 Färdig för lack


Upp

Det tar tid att laga krackeleringar. Tanken är att få karossen så pass jämn så man slipper sprutspackla bilen. Nu är den i alla fall klar för att köras till lackverkstan.

16 Oktober 2006 Slipning av kaross


Upp

Nu börjar det bli dags att lacka bilen. Det är ganska mycket att slipa och laga.

6 Juni 2006 Renoveringen av V4:an fortsätter


Upp

1700cc motor
- 7.3 kamaxel
- Alla lager bytta
- Planade topplock
- Nya ventiler
- Portade utblås
- 2-ports Weber DGV

31 Mars 2006 Renovering av dörrar


Upp

Dörrarna var skitiga men rostfria. Vi bestämde oss för att lämna in dörramarna på blästring och grundlack.

5 Mars 2006 Karossen monterad


Upp

Provmontering av karossen. Vi har bestämt oss för att lacka karossen på plats på bilen.

2 Oktober 2005 Renoveringen av V4:an


Upp

Här är motorn nerplockad och rengjord.

5 September 2005 Elsystem och styrning


Upp

Delar av elsystemet fick bytas ut mot ny kabel och slang. Ratten är nu på plats, nyrenoverad och fin. Snart dags att lyfta dit instrumentpanelen. Elschema hittade vi på internet och stämde ganska bra. Kablarna är bra numrerade.

1 Augusti 2005 Renovering av styrning och växellåda


Upp

Här är rattstången innan blästring och lack. Dom här delarna är lackade i garaget.
Växellådan satte vi in separat först, som man kan göra på 96:an. sen konstaterade vi att man måste montera ihop den med motorn först. Det är trängre i motorrummet på Sonetten.

26 Maj 2005 Bilarna ute


Upp

Vi tog ut bilarna för att med tryckluft blåsa ut allt skit som samlats och passade på att ta lite bilder samtidigt.

22 Maj 2005 Bilen på hjul


Upp

Nu står bilen på hjul. Nya däck och renoverade Sonett 4,5" fälgar.

18 Januari 2005 Bakaxeln monterad


Upp

Här är dom lackade delarna till hjulupphängningarna på plats. Känns bra att montera fräscha grejor.

2 December 2004 Lackade delar


Upp

Hämtade nästan 100 delar, till båda bilarna, som varit på pulverlack idag. Det blev verkligen bra. Otroligt fin yta.

3 Oktober 2004 Bilen underredsbehandlad


Upp

Båda bilarna underredsbehandade. Vi har bestämt att underredsbehandla bilarna pga. att vi vill kunna "använda" dom även om det dyker upp en grusväg och för att minska ljudnivån i bilen.

28 Augusti 2004 Chassit lackat


Upp

Vi byggde en sprutbox i garaget av byggplast. Chassit målades med 2k chassifärg, Akzo Nobel antracitgrå kulör RAL 7016.

18 April 2004 Byte av trösklar


Upp

De gamla tröskellådorna är upprostade innifrån och ser ut som tesilar efter blästringen. Vi lät en plåtfirman göra nya tröskellådor med dom gamla som mall. Dom ville ha 300:- för jobbet. När man har skurit bort dom gamla trösklarna så kan man blästra innuti.

15 Februari 2004 Ny batteribox


Upp

Batterilådan var dåligt lagad så den har vi rivit bort här för att svetsa dit en ny. På en del ställen så hade vi inte sett att det fanns karosserikitt kvar bakom skiten. Blästringen tar inte bort kittet och kittet är lagt direkt på plåten med den följden att det blir rostangrepp. Här är kittet borttaget och till höger är skarven grundad på nytt.

22 Januari 2004 Renovering av instrumentpanel


Upp

Instrumentpanelen såg inte mycket ut för världen men den blev riktigt bra efter ett par timmars jobb.
Instrumenten innan vi började renoveringen. Färgen på visarna är dåliga, klockan och vägmätaren i hastighetsmätaren fungerar inte.

9 Januari 2004 Sandblästrad och grundlackad


Upp

Chassit tillbaka i garaget igen. Vilken skillnad, blästrad och grundad med 2K primer. Bilden ljuger lite, färgen är inte grön

5 Januari 2004 Bilen till blästring


Upp

På väg till blästring. 
Karossen har inte många större skador som behöver omplastning. Ganska många krackeleringar i gelcoaten däremot som ska fixas. Lacken är också helt borta delvis så gelcoaten lyser fram. Jämför färgnyansen bak och på taket. Bilen måste ha varit parkerad mot söder, eller?

4 Januari 2004 Renovering dörrar


Upp

Medan chassit var på blästring så plockade vi lite med dom övriga delarna.

29 December 2003 Klar för sandblästring


Upp

Nu är bilen helt nerplockad och klar för sanblästring.

25 December 2003 Karossen borta


Upp

Nu är karossen av. Ser ut som en roadster.
Otroligt nog så är det ingen rost på bilen. Det bruna är sand och damm från Kalifornien.

13 December 2003 Renoveringen börjar


Upp

Nu är äntligen garaget klart efter utbyggnad och bilen är inrullad.
Har börjat att lyfta av karossen. Kolla dom smala däcken, 135x15 !!

12 Oktober 2003 Inköp av bil


Upp

Här har vi lastat bilen. Den har stått på en loge i tre år. Innertak saknas, motorn havererad, klädsel stolar slut men chassit och instrumentpanelen är ok.

Maila: saabsidan@saabsidan.nu

© Tomas Rosendahl