|
|
|
|
|
Morris Minor 1953 |
|
Dodge Royal 1955 |
|
Dodge Royal 1955 |
Pappas första
bil var den här Morrisen. Han köpte den ny på Förenade bil på
Linnégatan 1953 för 8000:-. Vad blir det i dagens penningvärde?
Det här är den enda bilen som jag inte minns men jag har åkt i
den. |
|
Den här
bilen hade tillhört ordföranden i MHF innan pappa köpte den och
den slutade till sist som raggarbil när han hade sålt den. Jag
minns hur jag stod på kardantunneln när vi åkte.
På den tiden tänkte man inte på barnsäkerheten, fast bilen hade
faktiskt fyrpunktsbälten som man tog på som en ryggsäck. Ett
annat minne var en skåpbil som körde in i oss på Åsögatan
bakifrån och som fick bärgas därifrån. På Dodgen blev det bara
ett märke på dom kraftiga stötfångarna.
Bilden är tagen på en camping i Avesta 1960. |
|
Det här är
en nytagen bild på en bil med exakt samma kulör som pappa
hade.
|
|
|
|
|
|
|
Saab 96 1961
|
|
Saab 96 1961
|
|
Saab 95 1963
|
Vintersemester i Bruksvallarna i Härjedalen 1963. På vägen upp
så stannade vi och rastade vid Sonfjället mellan Sveg och Hede. |
|
Hur fick 4 personer och en Boxer rum i en 96:a? Jag jämför idag
när det blir fullt i bilen även med takbox. Svaret är nog att man
dels inte hade så mycket grejor med sig och att man åkte i skidkläder
och med pjäxorna på sig. |
|
Semester i Blockhus Danmark 1964. Vi körde långa sträckor
direkt på stranden och stannade och badade där det passade.
|
|
|
|
|
|
|
Saab 95 1963
|
|
Saab 95 1965
|
|
Saab 95 1965
|
Semester Esbjerg Danmark 1964 med tidsenligt tält. Det roliga med
tältet är att efter semestern i Danmark så användes det inte
förrän i slutet av 80-talet. Vi hade även tältet 2005 på
Saabfestivalen i Trollhättan. |
|
Ny vintersemester i Härjedalen 1966. På hemvägen så var det snöigt
och vi körde runt en kurva där det flög upp en massa ripor. Fem
stycken fastnade på skidorna på taket. Den kvällen så åt vi ripa
till middag. |
|
Tänndalen i Härjedalen 1966.
Då vi åkte hem så var det -36° på morgonen. Saaben startade som
ett skott till skillnad från diverse andra bilar. Värmepaketet däremot
hade frusit så vi fick ingen värme. Pappa la ett par fårskinn över
huven och då släppte ispropparna efter ett tag.
|
|
|
|
|
|
|
Saab 95 1965
|
|
Opel 1900 Caravan 1966 |
|
Saab 95 V4 1967 |
Vadstena 1966. Vem minns inte 95:ans baksäte, fast man mådde illa efter
ett tag. |
|
Det här var en bastard i mina ögon. Pappa hade den som tjänstebil
ett par år. |
|
Första V4:an som vi hade. På bilden med Saabs original takräcke.
|
|
|
|
|
|
|
Saab 95 V4 1967
|
|
Saab 99 1971 © Martin Bergstrand
|
|
Saab 96 1966 © Martin Bergstrand
|
Ser på framskärmen att den har det lilla påklistrade V4-märket
vilket tyder på att det var en mycket tidig V4. |
|
Pappas första 99. Lånad bild, har inte hittat någon bild på
den. En savannebeige, första året med ljustorkare. Jag minns att han
fick byta frihjulet på den. |
|
Min systers första bil. Lånad bild, har inte hittat någon egen
bild ännu.
|
|
|
|
|
|
|
Saab 96 V4 1973
|
|
Saab 99 1974
|
|
|
Efter första 99:an så blev det ytterligare en 96:a för pappa.
Det här var en bil som det aldrig var några fel på. |
|
En av dom allra första combi coupéerna. Det var en automat. Köpte
den själv så småningom av pappa. |
|
|