|
|
|
|
|
SAAB 96 V4 1968
Foto: Martin Bergstrand |
|
SAAB 99 1974
|
|
SAAB 99 1978
|
Min första bil, detta är inte min bil, men det var en exakt
lika dan. Köpte den 14 dar efter min artonårsdag. Jag var så sugen på att
få en egen bil att jag inte tittade närmare på rosten. Den var inte i något
bra skick visade det sig. Det blev svetsning, nya plastskärmar och lack. Mycket mekande blev det. |
|
En av dom allra första
combi coupéerna, köpte den av pappa på avbetalning. Jag var stolt över
den här. Jag var 19 år och hade en bil som var bara tre år gammal. |
|
Köpte den av min
kompis Kjelle. Här är vi på Gotland 1982 på semester. Dottern
plockar sten vid vägkanten. Vindsurfingbrädan var alltid med på den
tiden.
|
|
|
|
|
|
|
SAAB 99 1980
|
|
Ford Sierra 1985
|
|
Ford Sierra 1988
|
Semester på Öland 1983. Saab ändrade till högre utväxling på denna årsmodell,
något som inte jag gillade. Den blev slöare och drog mer soppa. |
|
Tråkig tjänstebil, dålig bild, det gick inte att välja SAAB. Jag minns den som en dålig
vinterbil. Den fungerade dock ganska bra. Det var lite fel på den. |
|
Tråkig tjänstebil, det gick inte att välja SAAB nu heller. Det här var första året
med katalysator. Jag minns den mest för alla problem och att den
var inne sex gånger på verkstad innan dom hittade varför den gick
dåligt.
|
|
|
|
|
|
|
SAAB 99 1979
|
|
Peugeot 405 Break 1990
|
|
SAAB 90 1985
|
Familjens andrabil som bara gick och gick. Vi köpte den fast den var rostig. Jag
fixade den rosten som var och sen gick den i många år. |
|
Tjänstebil, jätterolig att köra, som en go-cart men sorglig kvalitet. Minns när
jag lämnade in den på Peugeot verkstan och hade gjort en lista på allt jag ville
ha fixat. En del fel var oljud och skrammel. Killen bakom disken sa. Är du
medveten om att du har en fransk bil, dom där oljuden hör till. På
vintersemestern med 30° kallt så frös filtret i vehusventilationen, det blev
övertryck i motorn så att oljestickan sköt upp i huven. Motorn blev helt
nersölad med olja, det kom olja i fördelaren så att motorn misstände. Motorerna
i centrallåsen brann upp och hastighetsmätarens plastkuggar gav upp i kylan. |
|
Äntligen SAAB igen, kanske inte den roligaste men ändå. Efter ett antal år med
tjänstebil bytte jag jobb och måste köpa en bil. Att det skulle bli Saab var ju
ganska klart men man hade inte så mycket pengar. Fick tag i den här bilen som
bara hade haft en ägare. En pensionär som hade vårdat bilen noga. Vi skojade
ofta om att såg man en Saab 90 så var det alltid en gubbe med keps som körde,
det stämde ofta. Det var en Saab 99 med bättre bagageutrymme. Anledningen
till att Saab 90 kom till var enligt en källa på Saab att verktygen för bakdelen
på Saab 99 var slut så att man blev tvungen att använda verktygen till 900
sedan.
|
|
|
|
|
|
|
SAAB 900S 1991
|
|
SAAB 99 90 900S
|
|
SAAB 900 1997
|
Min favorit som vi köpte av en jobbarkompis. Det här måste vara
en av de bästa bilarna som Saab har byggt. Alessio fälgarna gör ju
inte bilen fulare. |
|
Fin samling SAAB:ar. Hade en extra här ett tag innan vi sålde
den äldsta. |
|
Den här åkte familjen till Italien i, min första bil med ACC.
Det var en tjänstebil som jag bara lämnade in på service när det
var dags. Hade den i fyra år utan att behöva säga till om några
problem någon gång. Kvalitet!
|
|
|
|
|
|
|
SAAB 9-5 2001
|
|
SAAB 96 900 9-5
|
|
SAAB 9-3 2.0t 2005
|
En mycket bra bil. Bra utrymmen och fin på vägen. |
|
Tre generationer Saab, vilken gillar man bäst?...en smaksak. |
|
Den här bilen hade sportchassi och 17" fälgar. Jag var
jättenöjd med den.
|
|
|
SAAB 9-3 1,9 Tid |
Min första bil med diesel och automat. Hade den i nästan 10 år som bruksbil.
Kanonbil. Jag visste ju också att det skulle bli den sista nya bilen
från Saab, därför körde jag den länge. |
|